Sıfır ila 60 mil / saat (sıfır ila 96.5 km / saat) yarışta, bunun
gibi bir Tesla Roadster her seferinde gazla çalışan bir araç içecektir.
Kırmızı
ışıktasın ve yanındaki adam motorunu çalıştırıyor. Yine de kendinize
gülüyorsunuz, çünkü açıkça bir Tesla Model S kullandığınızı fark etmiyor
(ya da elektrikli bir aracın [EV] bir handikap olduğunu düşünüyor).
Işık yeşile döner, pedalı yere koyarsınız ve tozun içinde bırakırsınız.
Hoşça Kal Felicia!
Hikayenin amacı, sıfırdan 60 mil / saat’e
(sıfırdan 96.5 km / s’ye) mümkün olduğunca hızlı gitmek istiyorsanız,
elektrikli bir otomobilin gitmenin yolu olduğunu söylemektir. Şaşırdın
mı? Bu küçük uydurma hikayede içtiğin kırmızı ışıktaki adam da öyleydi.
Bununla birlikte, gazla çalışan otomobiller hala daha yüksek hızlara
sahipolabilir . Peki bu iki araba arasındaki en önemli fark nedir?
Bunların çoğu, iletimi, ya da eksikliği.
Hızlı ve hızlı
Öncelikle,
genel yarış terminolojisi, “hızlı” demek ne kadar sürer almak için
gelen nokta B noktası ise “hızlı” anlamına gelir, son sürat bir araç
ulaşır. Drag racing’de, örneğin,” daha hızlı ” araç yarış boyunca daha
yüksek hıza ulaşır, ancak daha hızlı araç önce bitiş çizgisine ulaşır.
Elektrikli
arabalar gazla çalışan arabalardan daha hızlı olma yeteneğine sahiptir,
ancak Ev’ler henüz daha hızlı gitme yeteneğine sahip değildir. Sıfırdan
60’a kadar olan küçük senaryomuz iyi bir örnektir. Benzinli
otomobiller, bu en yüksek hızlar daha uzun süre sürdürüldüğünde
performans avantajına sahiptir.
2015 Fortune makalesinde, iyi bir
genel bakış sağlayan eski Tesla Mühendisi Dustin Grace yer aldı.
Elektrikli araçlar, gaz araçlarından çok daha fazla tork üretir, bu da
önemlidir, çünkü tork, aracı ileriye doğru iten şeydir. Ayrıca, bir
elektrikli otomobilin motoru birçok modern tasarımda geleneksel bir
şanzımana olan ihtiyacı ortadan kaldırır. Güç, anında hızlanma için
doğrudan tekerleklere gider ve Ev’leri başlangıçta daha hızlı hale
getirir.
Gazla çalışan bir otomobilde, motor gücü önce şanzımana
ve daha sonra tekerleklere (topluca “aktarma organı” veya “güç aktarma
organı”olarak bilinen bileşenler) yönlendirmelidir. Bu süreç daha uzun
sürer, önemli sıfır ila 60 potansiyelini boşa harcar. Motor tarafından
üretilen gücün bir kısmı — genellikle yaklaşık yüzde 15-aynı zamanda
aktarma organı kaybı olarak bilinen aktarma organlarından geçerek boşa
harcanır.
Verimlilik Beygir Gücüne Eşittir
Aynı beygir
gücüne sahip bir elektrikli otomobil ve bir gaz otomobilini
karşılaştırıyorsanız, elektrikli otomobil de beygir gücünün çok daha
fazlasını kullanabilir. Bunun nedeni, Ev’lerin daha az hareketli parçaya
sahipolması , böylece daha verimli çalışabilmeleridir. (Verimlilik
kesinlikle yakıt tüketimi açısından temel alınmaz; aracın hızı ve
çevikliği de etkilenir. Bu da yapar elektrikli arabalar daha ucuz koş
zamanı azaltarak motor bakım maliyetleri.
Anlık tork ve
basitleştirilmiş güç aktarma organı, bir elektrikli aracın benzer güç
özelliklerine sahip bir gaz aracından çok daha hızlı bir şekilde
durmasını sağlayan iki faktördür. Tesla ve diğer elektrikli süper
otomobiller sadece iki veya üç saniyede sıfırdan 60 kata ulaşıyor.
Tesla
beygir gücü derecelendirmeleri sağlamaz, ancak Road and Track, 2017
model S P100d’nin en üst düzey hız yükseltmesini test etmek için
dinamometre adı verilen bir makine kullandı. Tekerleklerde 588 beygir
gücü okudular (yine, motorda test edilirse derecelendirilenden biraz
daha az).
Motor Trend road, Tesla model S P100D’Yİ 2017’de test
ettiğinde, dergi 2.3 saniyeden daha kısa sürede sıfırdan 60’a kadar hiç
çalışmamıştı. Ancak Tesla, 2.275 saniyede geldi ve bu da onu şimdiye
kadarki en hızlı stok üretim aracı haline getirdi. Bununla birlikte ,
Motor Trend’deki Frank Markus’un açıkladığı gibi, Tesla bir Ferrari
LaFerrari, Porsche 918 veya McLaren P1’e karşı yarışıyorsa, bu üç gazla
çalışan süper otomobil Tesla’yı yakalayacak ve saniyeler içinde öne
çıkacaktı.
Ferrari veya McLaren bütçenizin biraz dışındaysa ,
2019 Dodge Challenger SRT Hellcat gibi gazla çalışan bir otomobil, 840
beygir gücünde süper şarjlı 6.2 litrelik V8 motoruyla 203 mil / saat
(326.6 kph) ve sıfırdan 60’a kadar 3.4 saniyelik bir hıza sahiptir.
Bu
Porsche 918 Spyder gibi gazla çalışan bir supercar’a karşı koyarsanız,
Tesla Roadster gibi bir EV başlangıçta kazanacaktı, ancak Porsche
saniyeler içinde öne çıkacaktı.
İletim Dezavantajı
Sıfır
ila 60 kat arasında, elektrikli otomobiller şu anda büyük bir avantaja
sahiptir. Bununla birlikte, EV endüstrisi, otomobillerinin bu
performansı uzun vadede sürdürmesi gerektiğini fark ediyor ve bu da bizi
şanzımana geri götürüyor.
Geleneksel bir şanzımanın olmaması
sayesinde EV’NİN performansını ve verimliliğini çevreleyen tüm coşku
için, bazı mühendisler aslında elektrikli otomobiller için özel olarak
yeni şanzıman tasarımları üzerinde çalışıyorlar. Bunun nedeni, birinin
olmaması, EV’NİN en yüksek hızını aksi takdirde olacağından daha yavaş
tutmasıdır.
Özellikle bir EV için iyi tasarlanmış bir şanzıman,
aracın güç dağıtımını ve akü aralığını yönetmeye yardımcı olmak için bir
tür aracı görevi görecektir. Bu, daha az enerji harcarken daha uzun
süre daha hızlı hızlarda sürmeyi mümkün kılacaktır. Genel olarak,
elektrikli otomobillerdeki piller yaklaşık 250 ila 310 mil (402 ila 498
kilometre) arasında değişir, ancak gelişmiş bir şanzıman tasarımı bu
aralığın genişletilmesine yardımcı olabilir. Önemli olan, arabayı düşük
hızlarda olduğu kadar hızlı hızlarda da iyi hale getirmek için yeterince
müdahale ederek basit tutmaktır.
Sürücüye göre, Tesla’nın
yaklaşmakta olan Tesla Roadster için öngörülen 1.9 saniyelik sıfır ila
60 zaman sayesinde Tesla’nın yeni bir elektrik iletimi üzerinde
çalıştığına dair göstergeler var . Ama şimdilik, 2.3 saniyelik Model S
yapmak zorunda kalacak.
İşte bu ilginç
Bir elektrikli
otomobil, ne kadar hızlı hareket ettiğine bakılmaksızın aynı miktarda
tork üretirken, gazlı otomobiller, maksimum torkun üretildiği motorun
güç aralığında bir nokta olan tork eğrisi olarak bilinen şeye sahiptir.
Tıpkı bir gaz otomobilinin derecelendirildiği beygir gücünün her bir
parçasını kullanamadığı gibi, çoğu zaman bir EV de tüm torkunu
kullanamaz.
Elektrikli arabalar gaz arabalarından daha mı iyi?
Elektrikli
arabalar, sürdürülebilirlik ve çevre dostu olma açısından gazlı
arabaları yendi. Ancak, şimdiye kadar, gaz arabaları beygir gücü ve
kilometre açısından bir avantaja sahip.
Elektrikli arabalar çevre için gaz arabalarından daha mı iyi?
Elektrikli
otomobiller, ürettikleri daha az emisyon nedeniyle çevre üzerinde
olumlu bir etkiye sahiptir. Öte yandan, gaz arabaları çevreyi kirleten
duman ve karbondioksit üretir.
Elektrikli otomobillerin avantajları ve dezavantajları nelerdir?
Elektrikli
otomobiller daha düşük maliyetlere ve emisyonlara sahiptir ve çevre
üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. Eksik oldukları tek şey, geleneksel
gaz arabalarının etkileyici performansı ve yüksek hızlarıdır.
Gaz arabaları neden elektrikli arabalardan daha iyidir?
Geleneksel
gaz arabaları, elektrikli arabalara kıyasla yüksek hızlarda daha iyi
performans gösterir. Gaz motorlarının üretimi ve bakımı daha basit ve
kolaydır.
Elektrikli arabalar daha uygun maliyetli midir?
Evet. Elektrikli otomobiller, daha az emisyon nedeniyle zaman içinde uygun maliyetlidir.