Sosyal medya şirketlerinin nasıl para kazandığını hiç merak ettiniz mi? Facebook, X (eski adıyla Twitter) ve Reddit'in beğenileri, milyonlarca kullanıcının yaptığı web sitesini ücretsiz olarak kaydolmanıza ve kullanmanıza izin veriyor. Peki bu platformlar nasıl gelir elde ediyor ve karlı kalıyor?
1 Reklamcılık
Sosyal ağların para kazanma şeklinin en büyük yolu reklamcılıktır. Sitelerin bağımlılık yapmak için tasarlanmasının bir nedeni var. Ne kadar çok bakarsanız, o kadar çok reklama maruz kalırsınız.
Gittiğin her yerde bunu görebilirsiniz. Reddit'in ön sayfasındaki tanıtım yayınları, Instagram'ın Hikayeleri içindeki videolar, X'in zaman çizelgesindeki tweet'lere sponsor oldu ve benzeri.
Facebook’un aylık 2,9 milyar aktif kullanıcısı olduğunu düşünün. Bunlar, şirketlerin satın almanızı istediği en son mal ve hizmetlere maruz kalmaya hazır birçok gözbebeği. Facebook reklam tercihlerinizi değiştirebilirken, AB'de yaşamadığınız ve belirli bir abonelik için ödeme yapmadığınız sürece reklamları tamamen alamazsınız.
Sosyal medya platformları, şirketlerin sitelerinde reklam verebilmeleri için paradan ücret alıyor. Bunun kesin maliyeti birçok faktöre bağlıdır. Örneğin, şirketler daha fazla kişi tarafından görülmeleri veya daha uzun bir süre terfi ettirmek için reklamlarının daha fazla ödeme yapabilir.
Reklam, yürümek için ince bir çizgidir. Sosyal medya şirketleri sitelerini çok fazla reklamla doldurursa, kullanıcılar kapatılacak veya reklam engelleyicileri kullanacak. Sadece doğru miktar ve kullanıcıların, onlarla ilgilenen şeyleri görme, tıklama ve potansiyel olarak bir satın alma yapma olasılığı daha yüksek olacaktır.
2 Kullanıcı Veri Lisansı
Sosyal medya platformları için bir başka büyük gelir kaynağı ve tartışmalı olanı, kullanıcı verilerini toplamak ve satmaktır.
Bunun ne anlama geldiğini anlamak önemlidir. Facebook, X, Instagram ve benzerleri, telefon numaranız, e-posta adresiniz veya diğer özel bilgileriniz gibi tanımlanabilir bilgileri şirketlere satmıyor.
Veri lisansları, AI şirketleri modellerini eğitmek için büyük veri kümeleri aradığı için daha da önem kazandı. TechCrunch'a göre Reddit, AI şirketleriyle 200 milyon doların üzerinde veri lisanslama anlaşmaları imzaladı. Bu verilerin para kazanmak, platformların kullanıcı tarafından oluşturulan içeriği - ki bunu çok az veya hiç maliyetle toplamaları - karlı bir kaynağa dönüştürmelerini sağlar.
3 Premium Abonelikler
Tüm popüler sosyal medya siteleri hesabınızı ücretsiz hale getirmenize izin verir. Bununla birlikte, bazıları bu premium üyelikler için ödeme yapacağınız umuduyla bir ödeme duvarının arkasındaki ek özellikleri kilitler.
Bir örnek, size reklamsız bir deneyim, özel bir subreddit'e, bir profile rozetine ve daha fazlasına erişim sağlayan Reddit'in Premium aboneliğidir. Bir diğer örnek ise LinkedIn Premium. Bu, LinkedIn öğrenme kurslarına erişim sağlar, profilinizi kimin görüntülediğine dair daha fazla bilgi verir, InMail'i işe alımcılara gönderme yeteneği ve daha fazlası.
Kullanıcıların çoğunluğu bu premium üyelikler için ödeme yapmaz, bu da taban hesabın ücretsiz olmasının nedenlerinden biridir. Bununla birlikte, ödemeye istekli olan insanlar için, sosyal ağlar için iyi bir gelir akışı sağlar.
4 Uygulamalı Satın Almalar
Uygulama içi satın alımlar, sosyal medya platformları için, özellikle de eğlence veya yaratıcı içeriğe odaklananlar için başka bir gelir katmanı ekler. TikTok, Instagram ve Snapchat gibi uygulamalar, kullanıcıların gönderilerini geliştirmek, en sevdikleri içerik oluşturucularla etkileşim kurmak veya hatta daha fazla görünürlük elde etmek için sanal öğeler veya özel efektler satın almalarına olanak tanır.
Örneğin TikTok'u ele alalım. Kullanıcılar, daha sonra canlı yayınlar sırasında en sevdikleri içerik oluşturucular için sanal hediyeler satın almak için kullanabilecekleri “paralar” satın alabilirler. Instagram, benzer şekilde, kullanıcıların canlı oturumlar sırasında zevk aldıkları içerik oluşturucuları desteklemenin bir yolu olarak satın alabilecekleri rozetler sunuyor. Bu model, hayranlara içerik oluşturucuları desteklemek ve daha etkileşimli deneyimlerin tadını çıkarmanın doğrudan bir yolunu sunar.
5 Sanal Hediye ve Bahşiş
Sanal hediyeleme ve bahşiş, uygulama içi satın alımların yaratıcı tarafına odaklanarak, yaratıcılara doğrudan hayranlarından kazanmanın bir yolunu sunar. Kullanıcılar dijital hediyeler göndermek için madeni para veya jeton satın alırken, içerik oluşturucular bu hediyeleri daha sonra nakit paraya dönüştürebilecekleri ipuçları olarak alırlar.
TikTok ve YouTube gibi platformlar, canlı akışlar sırasında sanal hediyeler veya hayranların mesajlarını vurgulamak için ödeme yapmalarına izin veren “Süper Sohbetler” gibi seçeneklerle bahşiş vermeyi kolaylaştırdı. Sosyal medya şirketleri, her bahşiş işleminin bir yüzdesini alarak (genellikle % 20-30 civarında) yararlanırken, içerik oluşturucular doğrudan izleyicilerinin desteğinden yeni bir gelir akışı kazanır.
6 E-Ticaret Entegrasyonları
E-ticaret entegrasyonları sosyal medya platformları için bir başka gelir akışıdır. TikTok, Instagram ve Pinterest gibi platformlar, kullanıcıların uygulamadan ayrılmadan ürüne göz atabilecekleri, kaydedebilecekleri ve satın alabilecekleri sorunsuz alışveriş deneyimleri sunuyor. Bu "Sosyal alışveriş" stratejisi, markaların ürünleri doğrudan yayınlarda, hikayelerde ve videolarda etiketlemelerini sağlar, böylece kullanıcılar ürün ayrıntılarını görüntüleyebilir, fiyatları görebilir ve sadece birkaç dokunuşla alışveriş yapabilir.
Bu entegrasyonlar, meşgul kitlelere yerel, düşük sürtüşmeli bir şekilde ulaşmak isteyen markalar için özellikle değerlidir. Sosyal medya platformları genellikle markalardan bu alışveriş yapılabilir gönderiler için bir ücret talep eder veya her satışın küçük bir yüzdesini alır.
7 API Erişim Ücretleri
Sosyal medyanın yanı sıra kullandığımız birçok uygun araç ve uygulama, API erişimi adı verilen bir şeye dayanır - esasen ana sosyal platformla bağlantı kurma izni. İçeriğinizi farklı ağlarda yayınlayan o zamanlama uygulaması, tüm sosyal medya mesajlarınızı tek bir yerde izleyen araç mı yoksa doğrudan Instagram'a bağlanan fotoğraf düzenleme uygulamaları mı? Hepsi var çünkü yaratıcılarının API'ye erişimi var. Ancak bazı platformlar bu erişim için bir ücret talep etmektedir.
Örneğin, Reddit, 2023'te API ücretlerini artırdığında dalgalar yaptı ve bu da birçok Reddit müşterisinin ölümüyle sonuçlandı. API erişim ücretleri, platformların verilerinin ve özelliklerinin harici uygulamalar tarafından nasıl kullanıldığını kontrol ederken altyapılarından para kazanmalarını sağlar.
8 Girişim Sermayesi
Girişim sermayesi bir tür özel finansmandır ve birçok sosyal medya şirketinin nasıl başladığıdır. Girişim sermayesi, zengin bir birey veya yatırım bankası gibi bir yatırımcının, bir start-up işinin potansiyele sahip olduğuna inandığı zamandır.
Daha sonra genellikle işin bir payı karşılığında para (veya bazen zaman ve uzmanlıkları) yatırım yaparlar. İşletmedeki payları ne kadar büyük olursa, kararları üzerinde o kadar fazla etkiye sahiptirler. Yatırımcılar için umut, iş daha büyük olduğunda ve karlı hale geldiğinde paralarını geri kazanmaları ve daha fazla olmalarıdır.
"Eğer bir şey bedavaysa, siz ürün sizsiniz" diye bir söz var. Sosyal medya söz konusu olduğunda bu durum özellikle doğrudur. Bu mutlaka kötü bir şey değil ama farkında olmak iyi. Bazı para kazanma yöntemlerine karşı dikkatli olmak cazip olsa da, gerçek şu: sosyal medya platformları hayatta kalmak için para kazanmak zorunda.